Proč vyhazovat peníze za čtyři náměstí?


Foursquare logoŘekl bych docela slušné peníze na to, že je to taková hovadina. Ano, Yahoo zvažuje koupi location based sociální sítě FourSquare. Mluví se o 80 milionech dolarů. Opravdu má tahle síť takový potenciál? Opravdu další Twitter, jak tvrdí Daniel Dočekal na Lupě?

Troufám si tvrdit, že se bude jednat o vyhozené peníze (pokud teda Yahoo nemá v plánu celý tento projekt uzavřít), uživatelská základna nemůže být tak veliká, aby šplouchla do moře Yahoo uživatelů a případně rozšířila FireEagle. Nebo je dneska prostě moderní mít svoje uživatele a vědět, kde se nacházejí? Jasně, Google rozdal (i prodal) hromady telefonů s androidem, pomocí Latitude o sobě uživatel pravidelně „práská“ svoji polohu, geotagované fotky vkládané na Flickr, Picassu či kamkoliv jinam už dneska nejsou k divení, stejně tak automatické sdílení polohy při Twitování. Uživatelé na sebe rádi žalují, proto se svou troškou do mlýna spěchá i Facebook. Ok, žádná křeč. Ale že by bylo opravdu tohle odvětví tak lukrativní?

Yahoo logo

Ano, cíleně mířená reklama – víme, kam uživatel chodí, co tam dělá, s kým se stýká… Ale opravdu to uživatelé budou tolerovat? A pokud ano, opravdu na sebe budou žalovat po pravdě? Když si vezmu na paškál zmíněný FourSquare – jedná se defakto o hru, kdy se uživatel přihlašuje na konkrétním místě. Ovšem máme tu (minimálně) dvě ALE: uživatel se musí přihlásit manuálně – nastavení automatiky by bylo už moc velké čenichání do soukromí a asi by to neprošlo. Je to tedy docela otravný proces – provádět znovunačítání, dokud se neobjeví, co hledám, potom check… Je to na dlouho, opravdu; dokonce i nerd potom vypadá ještě více nerdovitě. Druhou věcí je potom „fíčurka“ Foursquare klienta: je možné se odkudkoliv checknout kamkoliv (narozdíl od Gowalla klienta). Čili uživatel může proležet sobotní odpoledne v posteli a „procestovat“ půlku Evropy, poloha není nijak hlídána. Tohle může být kámen úrazu – pokud uživatelé budou brát tuto aplikaci jako hru a ne jako platformu pro doručování reklamy. Přece jde o to, ve kterých podnicích jsem „mayor“ a ne o to, že mi přijde o něco spamu navíc.

Gowalla logo

Když tak mluvím o „platformě pro doručování reklamy“ nedá mi to, abych nezmínil podobnou službu – Gowalla. V tomto případě mi tato síť přijde opravdu jako hra. Pěkné placky, líbivý design, výlety, klient, který opravdu bere v úvahu polohu… prostě v tom má jasno. No a když se podívám na rozhraní FourSquare, připadne mi, že se čeká, až se na ně „něco naroubuje“. Proto mě udivuje, že má tato síť takové množství uživatelů a především, že je někdo ochotný za ni nabídnout takovou sumu.


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *