Bangkok


Existuje spousta věcí, které jsem chtěl vždycky videt: Putinovu rezignaci, nekonečně rostoucí ekonomiku, Kima rozsápaného žraloky či dav lidí, který v jediném okamžiku přestane dělat co dělá a vzdá čest vladaři. Hail to the king, baby!
 
 
Ale pěkně popořadě. Můj plán, co se týče Asie, bylo původně především focení jídla a soupis receptů, ale za takové fotky bych si po návratu vysloužil minimálně půlrok v karanténě – vaření nad kanálem je standard, naštěstí se vůně sraček neodráží ve vůni a chuti výsledneho pokrmu. A že ty vždycky stojí za to!
Jídlo, úplný streetfood sem opravdu radši dávat nebudu
Jídlo, úplný streetfood sem opravdu radši dávat nebudu
Hodně jsem se příletu děsil, přece jenom z počínající zimy do tropů, nezní pro milovníka zimy jako příjemný výlet. Klima na letišti po příletu bylo nicméně docela příjemné, i do metra se člověk pořád dostane v pohodě, ale když už je nucen opravdu vystoupit mimo klimatizovaný prostor, dostane horkým mokrým hadrem přes hubu. A pak hned z druhé strany ještě jednu všudepřítomným smogem. A kdyby to náhodou pořád bylo málo, dorazí jej houf tuktukářů: “hello sir, taxi?“
Thonburi alias Bangkok
Thonburi alias Bangkok
Bangkok byla původně vesnička na břehu řeky Chao Phraya, až král Taksin Veliký rozhodl ji proměnit v hlavní město s názvem Thonburi. Král Rama I jej následně přejmenoval na Krung Thep, Město Andělů, což je začátek mnohem delšího názvu, který je dokonce zapsaný v Guinessově knize rekordů jako nejdelší existující název (กรุงเทพมหานคร อมรรัตนโกสินทร์ มหินทรายุธยามหาดิลกภพ นพรัตน์ราชธานี บุรีรมย์อุดมราชนิเวศน์มหาสถาน อมรพิมานอวตารสถิต สักกะทัตติยะวิษณุกรรมประสิทธิ์). Přestavbu dokončili králové Rama IV a V, kterí ze strachu před možnou kolonizací západními mocnostmi někdy v 19. století nechali zasypat původní vodní kanály a začali se stavbou silnic, aby stát modernizovali dle západních standardů.
Předměstí
Předměstí
Pár kanálů naštěstí ještě zůstalo, takže je možné využít rychlé a levné dopravy lodí, protože ulice jsou permanentně ucpané. Či si dát romantickou procházku podél, ovšem fakt je to kanál – ve smyslu stoka. Na mnoha místech je vidět protíkající potrubí s minimálně šedou vodou. Když potom člověk sedí v lodi a pravidelně dostává spršky do obličeje tak mermomocí přemýšlí, na které očkování zapomněl a jestli má dost černého uhlí a slivovice. Přes to všechno (nebo právě proto) je projížďka kouzelná: střídající se téměř slumy s ploty a stěnami z úplně všech myslitelných materiálů nádherně kontrastují s moderní zástavbou výškáčů ze skla a betonu. K tomu průvodčí běhající po vnějšku lodi jako opice – v žabkách, nechtěl bych tu dělat OZBP školitele.
Kanál
Kanál
Vlastně bezpečnost se tu vůbec moc neřeší, v koupelně visí nad sprchou průtokový ohřívač připojený zakroucenými dráty a pojistka je tamtéž. Trať z hlavního nádraží vede obytnou čtvrtí, kde přímo na náspu si hrají děti a přiléhají všudypřítomné streetfoody. Vlaky a autobusy jezdí s otevřenými dveřmi (bohudík) a člověk tak minimálně v nočních spojích přemýšlí, kolik podnapilých farangů už takhle asi bylo vytroušeno.
Vlak
Vlak
I když je pravda, že ti moc veřejnou dopravou nejezdí – obývají hotýlky přímo na hranicích red light districtů, aby nemuseli holky (či holkokluky) tahat daleko. Je to divné, ale vypadají všichni stejně, už snad desetiletí a víc (vzdělával jsem se před cestou i na starších dokumentech). Poznávacím znamením je mírná pleška, občasný pupek, široké kraťasy a v nich zastrčené polo či košile a přes to ledvinka. Doma už jim není přáno a výlet sem vyjde jako dvě návštěvy vykřičeného domu, tak proč se každý večer nevodit s křehounkými krasotinkami pod každým ramenem. Či v případě těch ještě zešedlejších a s opravdu velkým pupkem aspoň nehodit pingpongovým míčkem.
Throw your balls at girls!
Throw your balls at girls!
Ale dost už toho, uzavřu to dvěma praktickými tipy: taxíky jsou v noci mnohem levnější, než tuktuky (aspoň na větší vzdálenosti). A nevěřte autobusovým jízdním řádům v google maps. Čas nesedí nikdy, občas ani trasa.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *